The Lovemore Madhuku Wikileaks cables


Law professor Lovemore Madhuku has been at the helm of the National Constitutional Assembly since 2001. He had been vice-president from 1997. Madhuku had to get the constitution of the organisation amended in 2006 to allow him to contest as leader and now he is thinking of turning the organisation into a political party and will probably lead it. There are more than 50 Wikileaks cables that mention his name. Here is the first batch.



25-People more interested in economic issues than constitutional reform

24-Police took ZCTU more seriously than NCA

23-Ambassador said Madhuku overstates size of his events

22-Dell wondered whether NCA and MDC could get more people on the streets

21-An apology from Tsvangirai could have prevented MDC split

20-Madhuku optimistic, allies sceptical

19-Madhuku hailed stay-away as a success

18-Madhuku masterminded Broad Alliance

17-Madhuku predicted that MDC would not win more than 50 seats in 2005

16-MP warned that MDC could be like ZANU-PF if it came to power

15-Tsvangirai cancelled trip to Washington to avoid being labelled Bush’s boy

14-Coltart faced a fine of 40 cents

13-Dell said effectiveness of NCA demonstrations was questionable

12-Nationalisation fallout

11-Madhuku said Tsvangirai and Ncube often differed

10-Madhuku asked Tsvangirai what’s the point of contesting elections?

9-Madhuku said 80 percent of NCA marchers had left the country

8-Madhuku beaten up but refused to go to hospital

7-Chinamasa said USA had lost credibility as an honest broker

6-Madhuku arrested ahead of planned march

5-Mtetwa said police changed charge of NCA demonstrators

4-Madhuku was among the demonstrators arrested

3-Did MDC plan bombings or was it a hoax?

2-Madhuku on why the NCA-ZCTU stay-away flopped

1-Demonstrations increased but no impact


Don't be shellfish... Please SHARETweet about this on Twitter
Share on Facebook
Share on LinkedIn
Email this to someone
Print this page

Like it? Share with your friends!

Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.


Your email address will not be published.