Simba Makoni told to wake up


Mavambo Kusile Dawn leader Simba Makoni has been asked to wake and revive the party but he says he is not a dictator who tells people what to do. The criticism came at the party congress when one member George Mudombo complained that Makoni was too shy and was not building party structures.  “Our leader is well-branded but is poorly positioned. You cannot be a leader when you are shy; you cannot be in politics, when you don’t want to be known,” Mudombo said according to New Zimbabwe.Com. “There are no structures out there. If anyone says there are structures, it’s a lie. MDC Renewal team is even better because they have contact persons around the country; but MDK does not have." Makoni said he had a different strategy and preferred inclusive leadership.  “Kana mauya muchifunga kuti ndichakuudzai kuti chairperson wekwakati ndiani, handikwanisi kukuudzai.  Kana ndikati endai munoita icho nechocho necho tinenge tasiyana sei navavo vanoti isu tisu tinogona?” he reportedly said.  MKD was formed in 2008 when Makoni left the Zimbabwe African National Union-Patriotic Front to contest for president. Makoni said he had wanted to represent ZANU-PF but had decided to go it alone after realising that party leader Robert Mugabe would not step down. At the time Makoni was said to be backed by former army commander Solomon Mujuru who refused to endorse Mugabe at the 2006 party conference and called for a special congress in November 2007 but lost. Foreign Affairs Deputy Minister Christopher Mutsvangwa claimed at the weekend that Makoni was misled into forming MKD by Didymus Mutasa who wanted to sideline him from the presidential succession race. Mutsvangwa claimed Mutasa also misled Edgar Tekere to form the Zimbabwe Unity Movement.


Don't be shellfish... Please SHAREShare on google
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Like it? Share with your friends!

Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.


Your email address will not be published. Required fields are marked *