Has muzukuru Zhuwao spilled the beans?


President Robert Mugabe’s nephew Patrick Zhuwao might have inadvertently spilled the beans by calling on the Zimbabwe African National Union-Patriotic Front spokesman Rugare Gumbo to name and shame senior party officials who are pretending to like Mugabe while they are actually working to push him out. “I am inclined to agree with Cde Gumbo that there are some senior leaders who are pushing for regime change in ZANU-PF but falsely claiming to be supporting President Mugabe. Unfortunately, Cde Gumbo does not name those who are pushing the regime change within ZANU-PF but as Zimbabweans we apply our minds in analysing who the usual suspects for this regime change are,’ he told The Herald. “In conducting this analysis the first port of call is who the usual suspects are. Zimbabweans need to know kuti ndiani akambopandukira VaMugabe tiri kuhondo? Zimbabweans also need to know people who have issued statements intending to push vaMugabe out including an unfortunate statement that was issued about 15 years ago saying ‘Mugabe must go!’ So tikatanga neivava ava, tikatanga neipapa, it would help us identify the unnamed culprits in Cde Gumbo’s statement. The second port of call is to analyse the statement and actions of those who purport to support President Mugabe. The most dangerous of which is the unfortunate reference to the Presidium.”  If one goes by Zhuwao’s analysis, it appears Gumbo shot himself in the foot as he was one of the “vapanduki” during the liberation war. Energy Minister Dzikamai Mavhaire was one of those who publicly stated that Mugabe must go and was suspended from the party. Ironically this was exactly 15 years ago. And the presidium is only three people at the moment- Mugabe, Joice Mujuru and Simon Khaya Moyo. Need one say more?


Don't be shellfish... Please SHAREShare on google
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Like it? Share with your friends!

Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.

One Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. I think this analysis is very correct and those that are trying to polish the president are those that are behind this whole mess.