Arthur Mutambara – the first 50 Wikileaks cables


Arthur Mutambara was a firebrand student leader at the University of Zimbabwe. He went on to the United Kingdom to do his PhD and worked for various United States firms and organisations before coming to South Africa where he started his own company. It was while in South Africa that he was approached to lead the pro-senate faction of the Movement for Democratic Change as it was known at the time. Mutambara, it has transpired, was not the first, second, or even third choice. After a dismal performance in the 2008 elections Mutambara became deputy Prime Minister virtually because he was one of the principals to the Global Political Agreement. But he was soon kicked out of the leadership of the party. There are more than 150 cables on him. Here are the first 50.

We have now published more than 1300 Wikileaks cables on Zimbabwe alone. We have classified the cables according to individuals. To read cables on each individual, please use our index:

We have complete cables on:


Tendai Biti (231)

Nelson Chamisa (67)

General Herbert Chingono (1)

9Joseph Chinotimba (30)

Phillip Chiyangwa (24)

Ignatius Chombo (63)

Nicholas Goche (85)

Jethro Goko, (2)

Gideon Gono (269)

Obert Gutu (2)

Chenjerai Hunzvi (26)

Learnmore Jongwe ( 17)

Grace Kwinje (5)

John Makumbe (17)

Sydney Masamvu (39)

Strive Masiyiwa (55)

Michael Mataure (3)

Jonathan Moyo (226)

Obert Mpofu (46)

Simba Mudarikwa (1)

Grace Mugabe (34)

Joice Mujuru (35)

Charles Mutama (2)

Didymus Mutasa (84)

Pius Ncube (22)

Trevor Ncube (19)

Fidelis Satuku (1)

Sydney Sekeramayi (3)

Jabulani Sibanda (4)


Those not yet complete but already indexed are:


Simba Makoni (51)

Emmerson Mnangagwa (50)

Robert Mugabe (152)

Solomon Mujuru (71)

Arthur Mutambara (50)

Morgan Tsvangirai (151)



Don't be shellfish... Please SHAREShare on google
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Like it? Share with your friends!

Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.


Your email address will not be published. Required fields are marked *