8 finance firms accused of dishing out over $1 billion onto the streets to buy forex using Ecocash


-1

Eight financial institutions are now before the courts for violating exchange control violations after they dished out over $1 billion onto the streets to buy foreign currency using Ecocash bulk payer lines.

According to The Herald, the eight are Titanium Capital, Dream High Investments, Access Finance, Tererati, Vision Credit Source, Capital Profit Financial Services, Raymond Mudonhi Investment (Justice Mahuni, Kudzai Mudonhi) and Juso Global Limited.

The amount involved is just a fraction of the rot.

President Emmerson Mnangagwa said in September last year that the government had cracked down on Ecocash after it had discovered that Ecocash had created $8.4 billion in phantom money.

He said that some people with no source of income at all were trading as much as $86 million a day from their Ecocash accounts.

Eddie Cross, a member of the Monetary Policy Committee at the time, said that the central bank discovered that in February alone, Ecocash turned three times the amount that all the country’s 13 commercial bank combined had turned over.

He said that Ecocash’s 96 bulk payers in February alone transferred $3.8 billion to Ecocash trust accounts.

The money was used to buy foreign currency on the black market through some 75 000 agents, pushing the black market rate to as high as $200 to the United States dollar.

The Zimbabwe dollar stabilised when the country introduced the foreign exchange auction market in June last year but the gap between the auction rate and the black market rate has been widening of late.

The local currency is now trading at almost double the auction rate.

(317 VIEWS)

Don't be shellfish... Please SHARETweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print

Like it? Share with your friends!

-1
Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.

3 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *