US publication names Tsvangirai as one of the Wikilosers


A United States publication has named Prime Minister Morgan Tsvangirai as one of the biggest losers from the release of United States embassy cables by Wikileaks.

In an article entitled: Wikilosers, Foreign Policy magazine, which is owned by the Washington Post group, says President Robert Mugabe had “made more enterprising use of the Wikileaks cables than just about anyone else” especially following the release of a cable in December which said Tsvangirai had been meeting US embassy officials in Harare.

The magazine says Attorney-General Johannes Tomana, who Tsvangirai says should be removed because his appointment was done without his consultation, warmed up the fires by saying he would investigate possible treason charges against the Prime Minister.

It says though Tsvangirai continues to hang on to his job, the power-sharing agreement between Mugabe and Tsvangirai- “a delicate thing in the best of times- is looking less than bright”.

The Southern African Development Community Organ on Politics met this week to try to patch up the differences between Tsvangirai and Mugabe and called for an end to violence in the country.

Wikileaks has so far released 79 cables which mention Zimbabwe. One of the cables described Mugabe as a “crazy old man” and another as a man with very few friends since most of the African leaders are about half his age.

One cable even said the “end was nigh” for Mugabe. But though more scathing on Mugabe and his lieutenants, the cables have been more damaging to Tsvangirai and the Movement for Democratic Change because they have confirmed what most people had up to now brushed off as Mugabe and Zimbabwe African National Union-Patriotic Front propaganda.

The Insider has so far published 46 Wikileaks cables on Zimbabwe in full.


Don't be shellfish... Please SHAREShare on google
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Like it? Share with your friends!

Charles Rukuni
The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.


Your email address will not be published. Required fields are marked *